• 01
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
Zespół Szkół w Lelisie od 1 sierpnia 2007 roku jest uczestnikiem projektu „Szkoła równych szans” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt pod nazwą: „Ja też to potrafię”, obejmuje swym działaniem uczniów ze wszystkich trzech poziomów kształcenia w Zespole Szkół w Lelisie: szkołę podstawową, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne. Poprzez działania w 11 grupach zadaniowych, ukierunkowany jest na poszerzanie wiedzy oraz rozwój i doskonalenie cech społecznych: aktywności, umiejętności autoprezentacji, pracy w grupie, komunikacji interpersonalnych, umiejętności dyskusji, dochodzenia do kompromisu oraz wyzbywanie się „kompleksu prowincji”.

Do osiągnięcia powyższych celów program przewiduje następujące działania:
- artystyczne dla dzieci z klas I-II szkoła podstawowa.,
-
teatralne,
- fotograficzne,
- warsztaty doskonalące dotyczące przyszłej pracy – obejmujące szkoły średnie,
- sportowe – pływacy,
- sportowo – artystyczna (czirliderki) - grupa gimnastyczno-taneczna,
- regionalne – plastyczne, taneczne, turystyczne,
- zajęcia z jęz.angielskiego,
- reedukacyjne z jęz.angielskiego dla dzieci mających trudności w nauce oraz
- świetlica szkolna jako pomoc dzieciom.
Na realizację zadań przyznano 94 000 zł.Specyfika warunków funkcjonowania szkoły w środowisku wiejskim jest taka, że ograniczone są możliwości korzystania przez uczniów  z zajęć pozalekcyjnych. Dotyczy to w głównej mierze uczniów z miejscowości położonych w znacznych odległościach od Lelisa (nawet ponad 10km). Wymogi formalne nakazują, aby uczeń tuż po skończeniu lekcji miał możliwość dojazdu autobusem do domu. Tak też się z reguły dzieje. W zajęciach dodatkowych bierze udział głównie młodzież mieszkająca w niewielkiej odległości od szkoły. Duże rozproszenie zamieszkania młodzieży ze środowiska wiejskiego nie wpływa korzystnie na relacje między nimi. Dlatego zadania, które są zawarte w projekcie Zespołu Szkół w Lelisie pod nazwą „Ja też to potrafię,’” mają na celu zwiększenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez poprawę poziomu ich wiedzy oraz rozwój umiejętności społecznych – takich jak umiejętności pracy w grupie, autoprezentacji, komunikacyjne, wyzwolenie aktywności czy pozbycie się kompleksu prowincji. Każde z zadań, które zostało ujęte w niniejszym projekcie służy nie tylko pogłębieniu wiedzy, ale również rozwija społecznie. Zadania, które ma do zrealizowania każda grupa tematyczna, są tylko narzędziami służącymi rozwojowi dzieci i młodzieży. Podejmując się działań w określonej grupie zainteresowań, uczeń wybiera ją na zasadzie dobrowolności – sam decyduje, gdzie chciałby się realizować. Podejmując decyzję - pierwszy krok ma za sobą, bo dalej będzie już tylko lepiej. Na początek wykazał się aktywnością, dalej – to odpowiedzialność za obecności, za pracę w grupie. Relacje z prowadzącym  spotkania są mniej sztywne niż na lekcjach – uczy się komunikacji interpersonalnej. Zabawa w teatr jest doskonałą metodą do ćwiczenia autoprezentacji : nienagannej dykcji, panowania nad własnym ciałem, gestami, głosem, maskowania zdenerwowania  lub chociażby panowania nad zdenerwowaniem, radzenia sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych itp. Dzieci i młodzież uczą się takich zachowań pod okiem nauczycieli, ale również na zajęciach z trenerami-aktorami, które odbywają się w teatrze w Łomży, Olsztynie i Ostrołęckim Centrum Kultury. Oglądają również sztuki teatralne.
Bardzo wiele zawodów w obecnych czasach wymaga właśnie umiejętności o których była mowa. MŁODY K@RIEROWICZ (nazwa jednego z działań) przekona się o tym w czasie warsztatów przygotowujących do wyboru zawodu i wejścia w dorosłe życie. Dwudniowe, wyjazdowe warsztaty z trenerami-doradcami zawodowymi były dla młodzieży przygodą, którą wspominają bardzo pozytywnie.
Uczestnicy koła fotograficznego, na zajęciach prowadzonych przez zawodowych fotografów, nauczą się tajników fotografii plenerowej i portretowej. Wycieczki po okolicy zaowocują zbiorem zdjęć ciekawostek „mojej małej ojczyzny” . Najciekawsze można będzie obejrzeć na wystawie fotograficznej w szkole.
Ogromnym zainteresowaniem cieszy się klub pływacki „Delfinek”. Liczy około 60 członków. Na pływalni w Ostrołęce brali udział w kursie pływania i około 90% uczestników zdobyło karty pływackie. Nagrodą za dobre efekty pracy będzie wycieczka do Aquaparku w Mikołajkach.
W szkole na zajęciach gimnastyczno-tanecznych pracuje grupa dziewcząt, przygotowując się do występów czirliderek. Tanecznie realizują się uczniowie naszej szkoły w grupie tanecznej „Śladami Kurpiów” – ucząc się tańca ludowego. Obydwie grupy zaprezentują swoje umiejętności na pokazach szkolnych. Tropem przodków podążają też uczestnicy grupy plastycznej-poznając tajemnice wykonywania wycinanki i palmy kurpiowskiej. Efekty prac będą do obejrzenia na wystawie w szkole. Kultywowanie tradycji i pogłębianie wiedzy o swoim regionie to cel grupy turystycznej, która odbywa spotkania z twórcami ludowymi, a ostatnio zwiedzała skansen w Nowogrodzie. W planach jest jeszcze wycieczka do Muzeum w Ostrołęce.
Specyficzną sprawą jest sytuacja dzieci ze świetlicy szkolnej. Bariera ekonomiczna jest dla nich bardzo trudna do pokonania, czasami niemożliwa. Dlatego pomoc w dożywianiu, pozwala wielu z nich lepiej pracować i uczyć się. W czasie zajęć świetlicowych mogą również korzystać z pracowni komputerowej, co dla wielu jest atrakcją. W wakacje, dzieci brały udział w wakacyjnej szkole języka angielskiego. Zajęcia reedukacyjne z języka angielskiego to szansa dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi na podniesienie swoich możliwości poprzez własną aktywność, mobilizowanie siebie do pracy, kontrolowanie swoich własnych osiągnięć.
Wszystkie zadania ujęte w projekcie są zgodne z  Wieloletnim planem rozwoju Zespołu Szkół w Lelisie i służą lepszemu jego wdrażaniu poprzez wykształcanie pozytywnych cech w uczniu przy pomocy opisanych zagadnień, gdzie uczeń jest podmiotem, a nie przedmiotem naszego działania. To on decyduje o kierunku działania, a przez systematyczność i wytrwałość  ma tak pokierować swoją pracą, aby w przyszłości uzyskać zamierzony efekt, czyli być osobą wykształconą, samodzielną,  twórczą i mieć świadomość swojej wartości i własnych powinności wobec innych osób. 
Postawione w projekcie zadania wynikają z potrzeb uczniów i wieloletnich doświadczeń pracy w tym środowisku. Co zrobić, aby wyrównać szanse naszej młodzieży wiejskiej w porównaniu do tej z dużych ośrodków? Wyniki nauczania mamy podobne do innych środowisk, np. wyniki ubiegłorocznej matury w Liceum Profilowanym były najlepsze w powiecie.  Powodem do dumy jest również uczeń gimnazjum, który został  laureatem Olimpiady Chemicznej i Olimpiady Fizycznej. Są to bardzo pozytywne efekty pracy nauczycieli i młodzieży. Grono pedagogiczne to ludzie wykształceni wielokierunkowo, społecznicy. Składam serdeczne podziękowania nauczycielom, za wielkie zaangażowanie i ogromny wkład pracy w realizację zadań projektowych.
Przy realizacji projektu współpracują z Zespołem Szkół w Lelisie:
1. Urząd Gminy w Lelisie
2. Rada Rodziców przy Zespole Szkół  w Lelisie
3. Gminny Ośrodek Kultury w Lelisie
4. Polski Czerwony Krzyż
5. Towarzystwo Przyjaciół  Dzieci
Tym instytucjom i organizacjom również serdecznie dziękuję.
Dyrektor Zespołu Szkół
Urszula Laska