„BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ"
Hasłem jego jest: Prawo, Przyjaźń, Tolerancja
Konkurs przeprowadzony zostanie w okresie od 15 października 2011 r. do 31 marca 2012 r.
Celem konkursu jest spopularyzowanie wśród uczniów w
całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa
obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki, w tym
ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o
odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego. Równocześnie
konkurs ma służyć podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów.
W tym czasie będziemy wykonywać zadania przewidziane regulaminem konkursu:
1. Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę.
2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co się powinno zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).
3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy, zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp.
4. Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta" - język,, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego...".
5. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić.
6. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki". Wskazany udział specjalisty ds. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji.
7. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Mój przyjaciel jest inwalidą - jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność.
8. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa", gdzie szukać pomocy. Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej i pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych.
9. Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia... Prezentacja może obejmować podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego - w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne.
10. Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę, a dotyczącego kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów.
Po skończonych działaniach mamy nadzieję otrzymać tytuł Bezpiecznej szkoły.